فهرست مطالب

نشریه تاریخ و سیره اهل بیت
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جهانبخش ثواقب * صفحات 5-31

    توصیفاتی که در احادیث نبوی و روایات ایمه‎ی معصومین (علیهم السلام)درباره ی سلمان فارسی در منابع معتبر حدیثی شیعه و اهل سنت آمده، او را به عنوان یک  شخصیتی مطرح نموده که می تواند راهنما و الگوی مناسبی برای رجال سیاسی و مذهبی در عصر حاضر قرار گیرد. سیره‎ی سلمان، نمایانگر سیراب‎شدن او از چشمه ی زلال وحی در محضر رسول خدا(صل الله علیه و آله) و فهم درست آیات قرآن است؛ او رابطه ای عاطفی و مستحکم با اهل بیت(علیهم السلام)برقرار کرد و از مروجان بزرگ مذهب اهل‎بیت(علیهم السلام)و مدافع امامت و ولایت حضرت علی(علیه السلام) بود. در این نوشتار، با ضرورت شناخت چنین شخصیتی در الگوسازی بزرگان تاریخی و شناخت مواضع او در رخدادهای سیاسی صدر اسلام، ضمن تبیین جایگاه و منزلت این صحابی بزرگ پیامبر(صل الله علیه و آله) و ایمه ی معصومین(علیهم السلام)، بصیرت سیاسی او در تحولات دوران خلافت اسلامی و حمایت او از ولایت علوی در برابر نظام برآمده از اجتماع سقیفه، بررسی شده و این رهیافت را مطرح نموده که سلمان با نقد نظام خلافت و استدلال های زمامداران آن، نظام امامت علوی و رهبری علی(علیه السلام) را بهترین گزینه برای هدایت جامعه ی اسلامی می دانسته است.

    کلیدواژگان: بصیرت سیاسی، پیامبر(صل الله علیه و آله)، تاریخ اسلام، خلافت، سلمان، ولایت علوی
  • محمد باغستانی کوزه گر، احمد ابراهیمی زاده* صفحات 33-48

    برخلاف دوره‎ی حضور پیامبر(صل الله علیه و آله) در مکه، ورود ایشان به مدینه، سرآغاز نبردهای بسیاری بود. چرایی روی‎آوردن پیامبر(صل الله علیه و آله) به جنگ، بسیار مورد سخن بوده است. این مساله به شکل های مختلفی، چه بدبینانه و چه با رنگ نظامی، تبیین شده است. مقاله‎ی حاضر، ارایه‎ی تبیینی از نبردهای پیامبر(صل الله علیه و آله) است که مبتنی بر نگاه کیفی به غزوه ها بوده و بافت کنش را مورد توجه قرار می‎دهد. این نوشته، جستاری تحلیلی توصیفی است که بر منابع کتابخانه ای تکیه داشته و دستاوردهای آن به فشردگی چنین است: برخلاف آنچه از شمار غزوات و سریه‎های پیامبر(صل الله علیه و آله) به ذهن می رسد، بیشتر لشکرکشی های پیامبر(صل الله علیه و آله) - در عین اجتناب از درگیری- به منظور قدرت نمایی و مبارزه با اقتدار قریش بوده و هدف پیامبر(صل الله علیه و آله) از نمایش قدرت، متمایل ساختن قبایل به بستن پیمان با مسلمانان بوده است. پیمان ها، راهکار اصلی پیامبر(صل الله علیه و آله) برای ایجاد امنیت در شرایطی بود که دولت مرکزی وجود نداشت تا از حق اشخاص و گروه ها دفاع کند.

    کلیدواژگان: پیامبر(صل الله علیه و آله)، جنگ، تحلیل کیفی، بافت کنش
  • محمدجواد عنایتی راد، علی حسینی سی سخت* صفحات 49-64

    یکی از مهم ترین جریان های فکری مخالف حکومت علوی، «بنی امیه» بوده است که حضرت علی(علیه السلام) از آن با تعبیر «فتنه‎ی بنی امیه» یاد کرده اند؛ ازاین رو بررسی مبانی فکری امویان از اهمیت بسزایی برخوردار است. شخصیت معاویه، به عنوان مهم ترین چهره‎ی بنی امیه، همواره مورد تحلیل و مطالعه‎ی اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است. این جستار بر آن است که با توصیفی تحلیلی و بررسی مضامین برخی از نامه های نهج البلاغه، از رهگذر مبانی فکری حضرت علی(علیه السلام) ، شخصیت معاویه و رویکرد او به خلافت و حاکمیت اسلامی، را مورد نقد و ارزیابی قرار دهد تا بتوان با به دست آوردن ملاک های نقدی که از سوی حضرت علی(علیه السلام) به معاویه ایرادشده، از فتنه ها در امان ماند.

    کلیدواژگان: امام علی(علیه السلام)، نهج البلاغه، بنی امیه، معاویه، فتنه بنی امیه
  • جواد معین، عبدالله قدرتی* صفحات 65-89

    جنگ نرم، یکی از موضوعات مهم در ارتباطات بین المللی است و به لحاظ کم‎هزینه بودن،داشتن ابزارهای فراوان و گستردگی روش های آن، همواره مورد توجه حاکمان قرار گرفته است. در سیره‎ی نبوی نیز می توان نمونه هایی از جنگ نرم را یافت که به جنگ سخت شباهت دارد. در آغاز تشکیل حکومت نبوی در مدینه، چهار گروه برای نابودی آیین رسول خدا (صل الله علیه و آله)جنگ نرم را بر ضد ایشان بر پا کردند. نخستین کسانی که با جنگ سخت و نرم، در مقابل پیامبر (صل الله علیه و آله) ایستادند و برای از میان برداشتن اسلام تلاش می کردند، قریشیان بودند. یهودیان نیز که در داخل و خارج از مدینه ساکن بودند، در برابر آن حضرت قرار گرفتند و پس از آن، سران مسیحیان نجران، با پیامبر (صل الله علیه و آله) به جدال پرداختند و همچنین منافقین، در طول مدت حکومت ایشان، با توطیه و عملیات نرم، برای سرنگون نمودن اسلام تلاش می‎کردند. اقدامات حضرت در مقابله با این شیوه ی جنگی را ، که بخشی از آن بر اساس قرآن کریم و بخشی الهام‎گرفته از خداوند متعال است، می توان به عنوان بهترین راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن به حساب آورد.

    کلیدواژگان: جنگ نرم، حکومت پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله)، تاریخ صدر اسلام، تاریخ اسلام، سیره
  • حسین خاکپور، اسما ایرانمنش* صفحات 91-109

    شناخت راویان احادیث ایمه(علیهم السلام)، امر مهمی است که در علوم مختلف، ازجمله رجال و حدیث، دارای اهمیت زیادی است؛ چراکه به وسیله‎ی آن می‎توان میزان اعتبار یک روایت را مشخص نمود. یکی از راویانی که با دو امام شیعیان، یعنی امام باقر و امام صادق(علیه السلام)معاصر بوده، جابر بن یزید جعفی می باشد که روایات بسیاری از طریق او نقل شده است. در مورد ایشان این مساله مطرح است که به چه میزان می توان به روایات رسیده از او اعتماد کرد. این جستار، به بررسی رجالی جابر بن یزید جعفی، از دیدگاه علمای متقدم و متاخر شیعه و اهل تسنن پرداخته و نحوه‎ی برخورد ایمه(علیهم السلام)با او را بررسی می‎کند و مراحل مختلف زندگی او را به روش توصیفی تحلیلی، مورد کنکاش قرار می دهد.

    کلیدواژگان: امام باقر(علیه السلام)، امام صادق(علیه السلام)، جابر بن یزید جعفی، رجال
  • مهدی مقامی، سید سجاد حسینی ولامدهی* صفحات 111-124

    جانشینی پیامبر(صل الله علیه و آله)یکی از موضوعات مهم در تاریخ صدر اسلام است. پس از مرگ خلیفه‎ی دوم، شورایی شش نفره برای تعیین جانشین وی تشکیل شد که ریشه در دستور و برنامه ریزی او داشت. با در نظر گرفتن نگاه قبیله ای در چینش اعضای شورا  و دادن امتیاز خاص به عبدالرحمن بن عوف، همچنین پیش‎بینی دقیق توسط امام علی(علیه السلام) از نتیجه ی شورا و تصریح به عدم انتخاب ایشان به عنوان خلیفه‎ی بعدی، سوالی جدی مطرح می‎شود که علل حضور امام(علیه السلام) در شورا چیست و چرا عمر دستور تشکیل چنین جلسه ای را داد؟ بر اساس منابع کهن، به نظر می رسد دلیل تشکیل شورایی با نتیجه ی از پیش تعیین شده، عدم انتخاب فرد مورد نظر عمر توسط اجماع مردم و فراهم نبودن شرایط انتخاب عثمان توسط شخص خلیفه بوده است. در پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته، برخی از علل حضور امام(علیه السلام) در این جمع، عدم تفرقه بین مسلمانان، تکذیب نقل قول خلیفه ‎دوم از پیامبر(صل الله علیه و آله)، تهدید به قتل و همچنین امکان از بین رفتن فرصت خلافت برای حضرت در آینده دانسته شده است.

    کلیدواژگان: شورای شش نفره، خلیفه‎ دوم، جانشینی، امیرالمومنین(علیه السلام)
|
  • Jahanbakhsh Savagheb * Pages 5-31

    The descriptions of the Prophets and Imams' stories about Persian Salman in reliable sources of Shi'a Hadith and Sunni Muslims have made him a person who can be a suitable guide and model for the political and religious dignitaries of the present time. Salman's personality represents the consolation of his from the shilly source of the Divine Revelation in the presence of the Messenger of God and the correct understanding of the Quranic verses; He established a strong relationship with the Prophet Ali and he was a great advocate of the Ahl-e-Beit and the Imams and the Supreme Leadership of Ali. In this article, by recognizing this personality in the role of the elders and understanding his position in the political events of the Sadrist Islamic Movement, the position and status of this great Prophet and the Imams, his political insight in the developments of the Islamic Caliphate and his support of Alavi Province against the regime born of the Saqeifa Gathering, has been studied and proposed that Salman with the Ali Supreme Leadership system and the He knew the best option to lead the Islamic community.

    Keywords: Political Insight, Prophet, History of Islam, Caliphate, Salman, Alawite Province
  • MOHAMAD BAGHESTANI, Ahmhad Ebrahimi Zadeh * Pages 33-48

    Unlike the period of the Prophet's ‎presence in Mecca, his arrival in Medina was the beginning of many battles. The reasons for the fighting the Prophet's war have been very discussed. This issue has been explained in different ways, whether pessimistic or military colors. The present article provides an explanation of the prophet's battles, which is based on a qualitative view of the battles and also considers the contex of action. This is a descriptive-analytical article based on the library resources, and its achievements are as complex as these : contrary to what can be seen from the number of battles and prophet's Sirah, most of the Prophet's campaigns, while avoiding conflict, it was a show of strength and struggle 0against the authority of the Quraish's , and the Prophet's goal in showing his power is to turn the tribes into a Muslim Brotherhood. Covenants were the Prophets' main strategy for creating security in a sitution where there was no central government to defend the rights of individuals and groups.

    Keywords: Prophet, war, qualitative analysis, context of action
  • MOHAMMAD JAVAD ENAYATI RAD, Ali Hoseini * Pages 49-64

    One of the most important intellectual currents against the Alavi government was the Bani Umayya, which Imam Ali has referred to as the "sedition ‎ the Bani Umayya"; therefore, it is important to investigate the intellectual foundations of the Omvian. The Muawiya's character, as the most important figure in the of Bani Umayya, has always been analyzed and studied by Muslim scholars and thinkers. This article tries to investigate and evaluate the themes of some of the letters Nahj al-Balagha, through the intellectual principles of Hazrat Ali, the Muawiya personality and his approach to the Islamic caliphate and sovereignty, so that the sedition can be avoided by obtaining cash criteria that are divided by Imam Ali to Muawiya.

    Keywords: : Imam Ali, Nahj al-Balaghah, Umayyads, Muawiyah, The sedition of the Umayyads
  • JAVAD Moein, Abdolah Ghorati * Pages 65-89

    Soft War is one of the most important issues in international relations in the present age and due to the low cost, it has been considered with many tools and the range around it, and the general public has not been safe from ‎it's possible damage. In the re-reading of the prophetic tradition, one can find examples that are similar to war. At the beginning of the formation of the Prophet's rule in Medina, four groups created a soft war against him to destroy the Prophet's faith. The first group that faced the Prophet through a hard and soft war, and try to destroy Islam, was the tribe of the Quraish. The Jews who lived inside and outside Medina faced the Prophet, followed by the Christian leaders of Najran who challenged the Prophet and the Monafeqin (the Hypocrites) during his reign,through conspiracy and soft operations to convert to Islam. The actions of the Prophet, part of which is based on the Holy Quran and a part of which is inspired by God Almighty, is the best solution to fight the soft war of the enemy.

    Keywords: Soft war, the rule of the Prophet of Islam, the history of the beginning of Islam, the history of Islam, Sira
  • Hoseyn Khakpor, Asma Iranmanesh * Pages 91-109

    Knowing the narrators of the Imam's Hadith is an important matter in different sciences, including Rajal and Hadith; Because it can be used to determine the validity of a narration. One of the narrators, who was contemporary with two Shia imams, namely Imam Baqir and Imam Sadegh, is Jaber Ben Yazid Joafi, through which many stories have been narrated. In his case, it has been discussed to the extent to which we can trust the narrations from him. This study examines Jaber Ben Yazid Joafi from the point of view of the well-known Shi'a and Sunni scholars and how the Imams deal with him, and also explores the different stages of his life in an descriptive-analytical way.

    Keywords: Imam Baqir, Imam Sadegh, Jabir ibn Yazid Jo'fi, rijali
  • Mahdi Maghami, Sajjad Hoseini * Pages 111-124

    The succession of the Prophet is one of the most important issues in the history of Islam. After the death of the second caliph, Omar bin Khattab, a six-member council was formed to determine his successor, which was rooted in his agenda and planning. Considering the tribal view in the composition of the council members and giving special privileges to Abdolrahman bin Auf, also lmam Ali's accurate pridiction of council's outcome and the stipulation that he would not be elected as the next caliph, a serious question arises; what is the reasons behind the presence of Amir al-Momenin in the council and why did Omar order the formation of such a meeting? According to the sources of the first category, it seems that the reason for the formation of a predetermined quality council is the lack of consensus among the people for life and the lack of the conditions for Othman's election by the Caliph himself. In this present study, which was conducted descriptive- analytical method, some of the causes of the presence of Amir al-Momenin in this gathering, lack of interdependence among Muslims, rejection of the Caliph's quoto from the massenger of Rasul-allah, the threat of murder and assassination, and the possibility of losing the caliphate opportunity for Imam Ali in the future.

    Keywords: Six-member council, second caliph, successor, Amir al-Mo'menin